Nieuw boek uit

Nieuw boek uit
4321 vragen aan 123 kunstenaars

Interview met Catherine de Zegher


Interview met Catherine de Zegher, juni 2012.

Catherine de Zegher is een kunsthistorica, curator, en kunstcritica met internationale naam en faam. Toch blijft ze graag naar Kortrijk terugkomen om ook hier haar stempel op de kunstwereld te drukken. 
Een kort interview naar aanleiding van de opening van de Budafabriek te Kortrijk.  

Hilde Van Canneyt: Hallo Cathy, ben jij geboren en getogen in Kortrijk?
Catherine de Zegher: Ik ben in Groningen geboren, maar ben wel Belg en liep school in Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen en erna ben ik aan de Rijksuniversiteit van Gent kunstgeschiedenis en archeologie gaan studeren.

HVC: Ondertussen was je al Directrice van The Drawing Center in New York, ben je nu curator voor de 18e Biënnale van Sydney en ga je later de Biënnale van Moskou cureren. Wat is je specialiteit als curator?
CdZ: Volgend jaar zal ik ook nog het Australisch paviljoen op de Biënnale van Venetië cureren met Simryn Gill. Waarom ik veel gevraagd word als curator? Ik promoot graag een nieuw model van samenleven en samen denken en werk altijd nauw samen met de kunstenaars. Verder vind ik het feminiene in de kunst en het dagelijkse leven heel belangrijk, m.a.w het empathische, het inter-subjectieve, en het reciproque. Samenwerking maakt een belangrijk deel uit van mijn werkwijze. Daarnaast maak ik reeds twintig jaar tentoonstellingen en heb ik veel boeken over kunst geschreven.

HVC: In de jaren ’80 heb je sterk ingezet voor beeldende kunsten in de stad Kortrijk, maar de tijd was er toen nog niet rijp voor, las ik in de briefing van de directeur van het Budacentrum. Klopt dat?
CdZ: Ik was directrice van Kunststichting ‘Kanaal’ en wij waren de eersten in Vlaanderen. Maar het was heel moeilijk voet aan wal te krijgen. Al hebben wij de trend gezet voor veel kunstinstellingen die later opgericht werden in België.

HVC: Zou de stad er nu – dertig jaar later – wél rijp voor zijn? Vorig jaar heeft kunstenares Nathalie Van Heule ‘ Paradise lost paradise‘ op verschillende locaties in Kortrijk neergepoot en dat was geen onverdeeld succes.
CdZ: Ik denk dat er inderdaad een ander tijdsklimaat is en Kortrijk er nu wél klaar voor is. Graag zou ik een aantal projecten met de Budafabriek organiseren, onder andere rond Europalia India en bij de heropening van het Vlasmuseum. Ik ben daar heel blij mee, want daardoor lijkt wat we ooit gedaan hebben nu toch zijn vruchten af te werpen.

HVC: Kortrijk is ook gekend als designstad, denk je dat dat invloed heeft op de beeldende kunsten in de stad? Of heeft kunst en design niets met elkaar te maken?
CdZ: Ik geloof meer in kunst dan in design, maar dat is persoonlijk. Je ziet meer en meer cross-overs tussen de verschillende disciplines, en dat is een positief gegeven.

HVC: Welke ruimtes of plaatsen in de publieke sfeer zouden in Kortrijk dienst kunnen doen als originele exporuimte of exposite?
CdZ: De Budafabriek zal alleszins een mooie nieuwe ruimte worden. Vroeger hebben we al het begijnhof ingepalmd, de academie, de textielfabriek, het station…

HVC: Als je mocht dromen, welke kunstenaar zou je graag eens naar een Kortrijkse expo halen?
CdZ: Ik droom van een aantal kunstenaars, maar ik geef liever geen namen. Laat ik het stellen dat ik vooral werk met kunstenaars waar ik voeling mee heb.

HVC: Vind je dat er genoeg gedaan wordt voor de beeldende kunsten in Kortrijk?
CdZ: Ik denk dat we op een heel goed spoor zitten. Er moeten natuurlijk financiële middelen zijn, maar ik denk toch dat er hard aan gewerkt wordt en de mensen heel enthousiast bezig zijn op een hoog niveau met een goede samenwerking. Daarom ben ik er ook graag bij betrokken.

HVC: Welk voordeel kan Kortrijk hebben tegenover de (andere) kunststeden in België?
CdZ: Ik denk dat we moeten blijven verder werken op de productie van projecten - zoals geïnitieerd door het Kanaal.

HVC: Wat is voor jou je favoriete plekje in Kortrijk?
CdZ: Ik ben graag bij mij thuis als ik in Kortrijk ben. (lacht) Met de jaren ben ik er liever en liever gaan wonen.

HVC: Wat zou burgemeester Stefaan De Clerck nog kunnen toevoegen aan de beeldende kunsten in Kortrijk?
CdZ: Ik denk dat onze burgemeester al enorm veel gedaan heeft voor de kunst en hij doet nog altijd voort. Hij heeft veel positieve energie en dat is heel stimulerend voor het creatieve. Hij kent het belang van het culturele leven en ik kan hem alleen maar dankbaar zijn voor al het werk dat hij gedaan heeft.

HVC: Misschien kan je de burgemeester vragen dat er meer ateliers voor kunstenaars ter beschikking gesteld worden.
CdZ: Daar kan ik me niet over uitspreken. Daarvoor moet je meer geïmpliceerd zijn en ik ben daar niet genoeg van op de hoogte.

HVC: Heb je nog curatorsdromen?
CdZ: Ik neem het leven zoals het komt, dag per dag.

HVC: Dat is een goede filosofie!

statcounter